fredag den 24. juni 2011

Koldt hævede boller

Så er det ferietid og det er lig med, at der skulle gives brød på arbejde. Denne opskrift er inspireret af Amo's bagebøger. Opskriften har jeg brugt mange gange, men der kommer forskellige ting i hver gang. Denne gang havde jeg noget ølandshvedemel og noget fuldkornsdurummel, som jeg gerne ville prøve.
De blev rigtig gode og kan helt sikkert anbefales. Jeg glemte desværre et billede, men det kommer næste gang, jeg skal bage dem.


Koldt hævede boller
ca. 12 stk.

25 g gær
4½ dl vand
2 spsk olie
1 spsk salt
1 håndfuld solsikkekerne
1 håndfuld hasselnødder
200 g hvedemel
350 g durummel

Gæret opløses  i det kolde vand. Olie og salt tilsættes. Herefter kommes solsikkekerner og nødder i blandningen. Tilsidst røres melet i til dejen er klistret. Så skal dejen hæve i køleskabet min. 1 døgn og kan stå op til 3 døgn.

Når bollerne skal bages, formes de med våde hænder og sættes på pladen og så er de klar til at komme i ovnen.De skal være godt gyldne, så de ikke er for våde indeni.
Bollerne bagees ved 225 grader i 20-25 min.

God fornøjelse og god ferie :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar